Zaprojektować logo dla jednego z najważniejszych sanktuariów maryjnych świata? Dla projektanta grafiki to wielkie wyzwanie i niezwykłe doświadczenie!
Zacznijmy jednak od początku. Kaplica Matki Boskiej Objawiającej Cudowny Medalik znajduje się w centrum Paryża, przy ulicy du Bac 140. Jest odwiedzana co roku przez około 2 miliony pielgrzymów z całego świata. Historia tego sanktuarium, jest równie niezwykła, co wydarzenia, które miały w niej miejsce.
W 1830 roku francuskiej nowicjuszce, Katarzynie Labouré (ze zgromadzenia sióstr szarytek) we wspomnianej Kaplicy objawiła się Matka Boska, która nakazała jej wybicie medalika według wzoru przedstawionego w trakcie wizji. Kaplica stanowi samo centrum objawień najsłynniejszego medalika świata, noszonego na szyi przez miliony wiernych.
Wnętrze kaplicy Matki Bożej od Cudownego Medalika, Rue du Bac 140, Paryż źródło: commons.wikimedia.org
Ze względu na skalę wydarzenia, które miało tam miejsce oraz liczbę odwiedzających pielgrzymów, projektowanie identyfikacji wizualnej Kaplicy stanowiło dla mnie niespotykane wcześniej zadanie. Pracę rozpocząłem od researchu logo najsłynniejszych sanktuariów maryjnych Europy: Fatimy, Lourdes, La Salette. Pozostałe przeszukane przeze mnie przestrzenie sakralne takiej identyfikacji najczęściej nie posiadały.
Logo Fatimy, Lourdes, La Salette źródło: fatima.pt, lourdes-france.org, lasalette.cef.fr
Osobiście, najbardziej podoba mi się logo przygotowane na 100-lecie Objawień Maryjnych w Fatimie. Jego autorem jest portugalski artysta Francisco Providência. Charakterystyczna sylweta dzwonnicy sanktuarium stanowi dominantę prostego znaku. Liczby wskazujące lata komponują się z rytmem arkadowych podcieni. Złoto-biała kolorystyka, czyli barwy płaszcza Maryi z objawień, zostały uzupełnione kolorem beżowym, który nawiązuje do postaci trojga pastuszków.
Wróćmy jednak do projektu z Rue du Bac. Pierwszym zaprojektowanym przeze mnie elementem identyfikacji wizualnej było logo Kaplicy. Według założeń projektowych logo miało być proste i czytelne. Ważne, aby jednym z jego elementów był sam Cudowny Medalik – detal rozpoznawczy, niejako „gadżet” sanktuarium. Zaprojektowane logo składa się z logotypu „Chapelle Notre-Dame de la Médaille Miraculeuse” oraz sygnetu przedstawiającego uproszczoną wersję awersu i rewersu Cudownego Medalika. Promienie występujące w logo przechodzą w litery „l” oraz znak diakrytyczny nad „é” dzięki zastosowaniu bezszeryfowego fontu z zaokrąglonymi końcówkami. Dodatkowo biało-żółte promienie pojawiają się obok logo, jako charakterystyczny element dekoracyjny występujący w materiałach promocyjnych sanktuarium.
Logo Kaplicy Matki Bożej od Cudownego Medalika
Kolorystyka logo
Kolory zaproponowane przeze mnie w identyfikacji wizualnej Kaplicy to: błękitny, biały i dwa odcienie żółtego.
Wybór odcienia niebieskiego (jasnego błękitu) jako barwy dominującej w logo sanktuarium maryjnego był dla mnie oczywisty. Od wieków symbolika tej barwy w kręgu cywilizacji zachodniej zarezerwowana była dla Matki Boskiej oraz Niepokalanego Poczęcia. W okresie średniowiecza niebieski barwnik uzyskiwano z kamienia szlachetnego lapis lazuli, który był równie drogi jak złoto. Używając go do malowania szat Maryi, średniowieczni artyści podkreślali tym samym wyjątkowe przymioty Maryi – Bożej Rodzicielki.
Kolor biały symbolizuje czystość, niewinność, prawdę i rozsądek; to kolor aniołów. Cudowne Medaliki wybijane są w wielu kolorach, ale jednym z popularniejszych jest kolor srebrny. W heraldyce kolor srebrny (argent) zastępowany jest bielą.
Występujące w logo dwa żółcienie to odcienie promieni. Są one bardzo ważnym elementem objawień maryjnych z Rue du Bac, symbolizują łaski.
Kolor biały w zestawieniu z niebieskim dla wielu osób niesie jednoznaczne skojarzenie z Maryją. Rzeczywiście, w ikonografii chrześcijańskiej Madonna występuje w białych oraz niebieskich szatach; flagi maryjne to płaty tkaniny o barwach niebiesko-białych. Takie zestawienie jest popularne również w heraldyce. Przykładowo: biało-niebieska szachownica występująca we fladze i herbie Bawarii od średniowiecza, stanowi motyw, który prawie sto lat temu został zapożyczony przez logo BMW. Ponadto, barwa niebieska stanowi atrakcyjne wizualnie tło dla białych napisów.
Logo BMW i flaga Bawarii źródło: wikipedia.org
Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej
Logo oraz podstawowa kolorystyka Kaplicy występują na ulotkach, plakatach, banerach, pieczątkach i smyczach oraz w aplikacji mobilnej.
Jeśli chcesz zobaczyć pozostałe elementy identyfikacji wizualnej tego Sanktuarium – zapraszam do obejrzenia mojego portfolio.
0 Komentarzy